Har du spørsmål? Her finner du relevant informasjon om alt fra priser og rabatter, til endring av billetter, setereservasjoner, og regler for bagasje du kan ta med.
REISEKATEGORIER
Hvilken billett bør du velge? Se oversikten vår, og finn billetten som passer deg best.
MAT OG DRIKKE
Det er lov å kose seg litt ekstra på tur. Her finner du informasjon om matservering om bord.
BAGASJE
Ønsker du å frakte stor bagasje? Se hvilken bagasje er tillatt om bord, samt reglene rundt dette.
SETERESERVASJONER
Hvilken billett bør du velge for din reise? Se en oversikt over vårt tilbud, og finn billetten som passer best for deg.
RUTETABELLER
Her finner du oppdaterte rutetabeller i PDF-format som du kan enkelt laste ned på din mobiltelefon eller i din PC.
REFUSJON OG ERSTATNING
Lurer du på hvilke rettigheter du har ved innstillinger eller forsinkelser? Vi hjelper deg med å finne ut av det.
FAQ
HER FINNER DU SVARET TIL OFTE STILTE SPØRSMÅL
Den laveste prisen på SJ NORD-billetter finner du alltid hos Entur.
Andre bestillingskanaler, slik som Vy-appen, belaster deg med et bestillingstillegg hver gang du kjøper en SJ-NORD billett.
Derfor anbefaler vi Entur som salgskanal. LAST NED APPEN HER (gratis).
Prisen på togbilletter varierer basert på tilbud og etterspørsel, på samme måte som i fly- og hotellbransjen.
Når etterspørselen er høy, kan prisene øke noe. Men når etterspørselen er lav, har du mulighet til å finne billetter til de laveste prisene. Vi anbefaler å sjekke togbilletter så tidlig som mulig. Billettsalget åpner 120 dager før avreise.
Prisen på togbilletter er dynamiske og varierer etter etterspørsel. Dynamiske prismodeller er vanlige også i fly- og reiselivsbransjen. Det er flere faktorer som påvirker prisen:
- Bestillingstidspunkt: Prisene er vanligvis lavere jo tidligere du bestiller. Ved å planlegge reisen tidlig kan du få rimeligere billetter.
- Valg av tilleggsprodukter: Hvis du for eksempel velger å oppgradere til Premium eller Premium Pluss vil dette påvirke prisen.
- Avgangstid og reiseforslag: Prisen kan også variere basert på hvilken dag og avgang du velger å reise. Populære reisetidspunkter kan være dyrere, spesielt når toget nærmer seg fullbooket.
Vi ønsker å være konkurransedyktige sammenlignet med andre transportalternativer som bil og fly, samtidig som vi tilbyr en komfortabel og miljøvennlig reisemåte. Bestiller du tidlig, er det større sjanser for å bestille togbilletter til den laveste prisen.
Det er plassreservasjon på alle fjerntog (Dovrebanen og Nordlandsbanen) og regiontog (Rørosbanen og Raumabanen). Du kan reservere et sete når du kjøper togbillett, enten i Entur-appen, eller på billettautomat eller hos kundeservice.
Det er imidlertid ikke plassreservasjon på lokaltilbudet på Trønderbanen, Saltenpendelen og Meråkerbanen.
Et illustrasjonsbilde av toget vil dukke opp når du bestiller togbillett i Entur-appen. Der vil du se hvordan setene er plassert i forhold til togets kjøreretning. Du kan se et eksempel nederst på denne siden her.
Vår kundeservice kan også bistå dersom du trenger mer hjelp.
Sosiale rabatter som gjelder for honnør, studenter, barn og vernepliktige er fastsatt av Jernbanedirektoratet, som er en del av Samferdselsdepartementet. Disse rabattene er en del av en offentlig subsidiert ordning og gjelder derfor kun for billetter i kategorien Standard.
For billetter i kategoriene Premium og Premium Pluss, som tilbyr ekstra komfort og tjenester, gjelder ikke disse rabattene. Dette betyr at prisene her er de samme for alle reisende.
Kjæledyr kan ikke reise på Premium Pluss. Vi forstår at du ønsker å reise med din firbente venn, og vi ønsker å gjøre reisen så komfortabel som mulig for alle våre passasjerer. Vi tilbyr derfor muligheten til å reise med hund i våre Standard-vogner, der dere kan nyte turen sammen.
For å ivareta den unike og rolige atmosfæren som våre reisende setter pris på i Premium Pluss, har vi valgt å begrense reisende med kjæledyr til våre Standard-vogner, der dere fortsatt kan nyte en behagelig reise i lag.
Førerhund og servicehund som er i tjeneste, og utstyrt med sele eller vest, kan reise på Premium Pluss. De også er velkommen i alle vognene på toget. Det samme gjelder hunder med medlemskap i Norske Redningshunder. Dette er fordi de er spesialtrent til å støtte personer med funksjonsnedsettelser, og deres tilstedeværelse er avgjørende for at eieren kan utføre daglige oppgaver trygt og med selvstendighet.
Alle Fleksible billetter, uansett om det er Standard, Premium eller Premium Pluss kan avbestilles helt fram til avreisetidspunktet.
Om du har kjøpt en Ikke-fleksibel billett, er det dessverre ikke mulig å endre avgang eller avbestille billetten mot refusjon.
Les mer om endring og avbestilling av togbilletter her.
Hvis du reiser innenfor AtBs sone A i Trøndelag (fra Hovin i sør, Skatval i nord og Hegra i øst) så benytter du AtBs periodebillett eller enkeltbillett. Denne billetten må kjøpes hos AtB i den grå appen, og er tillatt på toget.
Begynner eller slutter reisen din utenfor sone A, trenger å kombinere («skjøte) din billett med en SJ NORD-billett. Les mer om vårt samarbeid med AtB her.
Vi tar dessverre ikke imot kontant betaling om bord. I følge Justisdepartementet anses ikke tog som «salgslokale» i henhold til loven, og derfor er det ingen rett til å betale med kontanter om bord. Vi tilbyr derimot flere alternative betalingsmetoder for å gjøre det enklere og tryggere for alle.
I de betjente kaféene på dagtogene kan du betale med kontanter for mat- og drikkevarer.
Du kan ta med inntil 30 kilo bagasje fordelt på maksimum 3 kolli. Det er også lov å ta med barnevogn, sykkel og annen spesialbagasje om bord.
Ja, men det er begrenset plass for sykler om bord på toget.
På avganger med plassreservasjon må egen sykkelbillett forhåndsbestilles via tilleggsvalget ‘sykkel’ når du kjøper din billett. Da vil sykkelen få garantert plass om bord.
På avganger uten plassreservasjon kan du møte opp direkte og finne plass til sykkelen, gitt at det er plass på toget. Det er alltid konduktøren som bestemmer om det er ledig plass til din sykkel om bord. Antall tilgjengelige sykkelplasser avhenger av antallet passasjerer, rullestoler og barnevogner på toget.
I Entur-appen og på entur.no kan du finne et estimat på hvor fullt vi forventer at toget blir. Hvis det ser ut til at avgangen er full, oppfordrer vi deg til å vurdere en annen tid. Vi kan ikke love at sykkelen får plass, men sjansen øker hvis det er færre passasjerer.
Ja, du kan få hjelp om bord og ved på- og avstigning.
Dersom du trenger assistanse enten ved påstigning eller avstigning, må du gi beskjed til vår kundeservice. Det samme gjelder dersom du ønsker å ta med rullestol om bord.
Trenger du assistanse på en togstasjon, vennligst informer Bane NOR så tidlig som mulig i forkant av reisen.
Du kan også få assistanse på toget av en ledsager. Ledsager for døvblinde som har legitimasjon fra kompetansesentret for døvblinde (grønt kort) reiser gratis. Ledsagere for personer som reiser med ledsagerbevis har rett på honnørrabatt ved billettkjøp.
Vi tilbyr ikke reiseassistanse til barn som reiser alene. Personalet om bord på togene har dessverre ikke anledning til å ta seg av barn som reiser alene, derfor er det viktig at barna er modne nok til å klare seg alene. Personalet har heller ingen lovpålagt plikt til å ta spesielt vare på ditt barn under reisen.
Ettersom det ikke er en nedre aldersgrense for barn som reiser alene, er det opp til foreldre å avgjøre hvorvidt et barn er skikket eller ikke, tatt i betraktning at uforutsette hendelser kan skje.
Husk at barna må kunne vise gyldig billett for hele reisen. Gyldig billett omfatter ikke bilder av en gyldig billett.
For å få nøkkelen til sovekupéen din må du sjekke inn.
På Oslo S, Trondheim S og Bodø stasjon sjekker du inn på sovekupé i avgangshallen før du går om bord. Innsjekkingsområdet er tydelig merket med skiltet «Innsjekking sovekupé». Her møter du også en av våre hyggelige kollegaer som veileder deg videre.
Kommer du for sent til innsjekking i avgangshallen, eller kommer på fra en annen stasjon, vil innsjekking foregå i kaféen om bord, tett opp mot avgang.
Det er viktig å sjekke inn etter du stiger på toget. Dersom kupeen ikke blir sjekket inn innen en halvtime, gjøres kupeen tilgjengelig for andre reisende.
Er toget ditt veldig forsinket eller innstilt, kan du ha krav på refusjon og erstatning. Hva du har rett til, vil variere avhengig av om du reiser med fjerntog eller regiontog.
Destinasjoner
- Dovrebanen
- Rørosbanen
- Raumabanen
- Dovrebanen
- Rørosbanen
- Dovrebanen
- Nordlandsbanen
- Trønderbanen
- Meråkerbanen
- Dovrebanen
- Rørosbanen
- Nordlandsbanen
- Nordlandsbanen
- Saltenpendelen
- Nordlandsbanen
- Trønderbanen
- Dovrebanen
- Nordlandsbanen
- Dovrebanen
- Dovrebanen
- Nordlandsbanen
- Dovrebanen