Dersom du trenger assistanse på toget, enten ved påstigning eller avstigning, må du gi beskjed til SJ Norges kundeservice så tidlig som mulig i forkant av reisen.
Vår kundeservice vil da melde fra til ombordsansvarlig på det aktuelle toget, slik at du får nødvendig hjelp.
På noen tog er det rullestolheis for å komme på toget, som vårt ombordpersonale vil hjelpe deg å håndtere. Dersom du trenger å lade din elektriske rullestol, kan du også melde fra til personal på togene.
Hvis du har behov for assistanse under hele reisen, må du ha med egen ledsager.
Assistanse på toget: ledsager
Du kan få assistanse på toget av en ledsager.
Ledsager for døvblinde som har legitimasjon fra kompetansesentret for døvblinde (grønt kort) reiser gratis. Ledsagere for personer som reiser med ledsagerbevis har rett på honnørrabatt ved billettkjøp.
Ektefelle eller registrert partner (ikke samboere) som reiser sammen med en som har rett til honnørrabatt, også har krav på honnørrabatt.
For reiser som både begynner og slutter i Trøndelags sone A er det AtB sine takstregler for ledsagere som gjelder. Disse finner du her under «Ledsager».
Assistanse før og etter turen
Dersom du trenger assistanse på stasjonen før påstigning og etter avstigning, kan du bestille dette ved å sende en e-post til Bane NOR, eller ved å ringe til Bane NOR (+47 477 70 098), Entur-kundesenter (+47 61 27 90 88) eller sjekk ut vår kontaktside her.
Assistanse på stasjonen må bestilles senest 24 timer før avreise. Assistansetjenesten er gratis og tilbys på flere stasjoner. Se Enturs nettsider for oppdatert liste, og kontaktinformasjon til assistansetjenesten.
Rullestolplass om bord
Hvis du har behov for rullestolplass, må du ringe SJ Norges kundeservice for å forhåndsreservere dette på tog med plassreservasjon. Det er dedikerte plasser til rullestol i alle tog.
Maks størrelse på rullestolen er 70×120 cm. På våre nattog finnes det også en egen sovekupé tilpasset rullestol.