Reisende med behov for assistanse

Dersom du trenger assistanse ved påstigning og avstigning, må du gi beskjed til SJ Norges kundesenter så tidlig som mulig i forkant av reisen. Kundesenteret vil da melde fra til ombordansvarlig, slik at du får nødvendig hjelp. Hvis du har behov for assistanse under hele reisen, må du ha med ledsager.

Rullestolplass

Hvis du har behov for rullestolplass, må du ringe SJ Norges kundesenter for å forhåndsreservere dette på tog med plassreservasjon. Det er dedikerte plasser til rullestol i alle tog. På våre nattog finnes det også en egen sovekupé tilpasset rullestol.

På noen tog er det rullestolheis for å komme på toget, som vårt ombordpersonale vil hjelpe deg å håndtere. Dersom du trenger å lade din elektriske rullestol, kan du også melde fra til SJs personal på togene.

Assistanse på stasjon

Dersom du trenger assistanse på stasjonen før påstigning og etter avstigning, kan du bestille dette ved å sende en e-post til Bane NOR, eller ved å ringe til Bane NOR eller Entur kundesenter.

Assistanse på stasjonen må bestilles senest 24 timer før avreise. Assistansetjenesten er gratis og tilbys på flere stasjoner. Se Bane NORs nettsider for oppdatert liste, og kontaktinformasjon til assistansetjenesten.

Kontakt oss