Dovrebanen er delvis stengt på grunn av skadet bro ved Otta. Bane NOR sin estimert prognose for åpning er i midten av april. Les mer om situasjonen hos Bane NOR her.
Endringer i rutetabellen
På dagtiden kjøres det nå buss for tog mellom Dombås og Vinstra/Ringebu, og tog resten av strekningen. Fra mandag 17. februar gjør vi følgende endringer:
- Buss for tog vil kjøre mellom Kvam og Dombås. Dette betyr at tiden med buss for tog reduseres, og korrespondansene med Raumabanen opprettholdes.
- Rutetidene på Raumabanen justeres til å sikre bedre korrespondanse med Dovrebanen.
- Rutetidene mellom Kvam og Oslo også blir justert.
Oppdaterte rutetabellene kommer i løpet av uke 7. Vårt kundesenter vil ta kontakt med alle berørte kunder fortløpende.
Trenger du hjelp for å endre eller avbestille din billett?
Vår kundeservice er klar til å bistå deg hvis du har spørsmål eller trenger hjelp med å endre eller avbestille din reise:
- Chat: ved hjelp av chatteboblen på nettsiden vår
- Telefon: 61 25 22 00
- E-post: [email protected]
Åpningstider er mandag-fredag: kl. 07:00-23:00, lørdag: kl. 08:00-21:00 og søndag: kl. 09:00-23:00.
Ofte stilte spørsmål
SJ Norge sitt kundesenter jobber fortløpende med å varsle alle reisende. Dersom du ikke har oppgitt epost- eller telefonnummer ved bestilling av togbillett, anbefaler vi at du holder deg oppdatert på Entur.no, i Entur-appen, eller tar kontakt med kundeservice på tlf. 61 25 22 00.
Det blir dessverre ikke satt opp alternativ transport for nattogene mellom Oslo og Trondheim, samt to avganger på dagtid. Reisende som har registrert kontaktinformasjon vil få varsel om sin reise i forkant av reisen.
Se trafikkstatus her. For de som må reise om natten, anbefaler vi at man søker i Entur-appen, eller på Entur.no, så er det andre operatører som kjører nattbuss mellom Oslo og Trondheim.
Reiser du med overgang til eller fra Raumabanen, er det ikke sikkert denne korresponderer like godt som tidligere frem til 17. februar.
Nye tilpasninger SJ Norge har jobbet med, sikrer at fra mandag 17. februar vil vi kunne sikre korrespondansen mellom Dovrebanen og Raumabanen igjen.
Ring SJ Norge på tlf. 61 25 22 00, så hjelper vi deg.
Reiser du med barnevogn eller rullestol, er det ikke sikkert det er plass i bussen. Barnevogner som kan slås sammen kan legges i bussens bagasjerom.
Ring oss på 61 27 90 88, så ser vi på løsninger sammen.
Det er begrenset med antall barneseter på bussene. Vi anbefaler alle som har egen beltepute å ta denne med, eller barnesete om du har små barn som trenger dette.
For barn over 3 år så er kravet at barnet bruker ordinært bilbelte på egnet måte. Dersom barnet trenger beltepute anbefaler vi deg å ta med dette selv da vi kun har et begrenset antall på bussene.
For detaljer rundt sikring av barn i buss henviser vi til regelverket som beskrevet av Statens Vegvesen på deres nettsider. Vi har et høyt fokus på sikkerhet og vil alltid jobbe for en trygg reise for både store og små.
Ta kontakt med kundeservice på tlf. 61 25 22 00 så ser vi på løsninger sammen.
Vi gjør vårt beste for å benytte busser med toalett om bord. Skulle det ikke være mulig, vil vi informere om dette på toget før ankomst, slik at du har mulighet til å benytte toalettet der.
Av sikkerhetsmessige årsaker bør toalettene på bussen ikke brukes mens vi kjører. Skulle du likevel ha behov for det, er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med sjåføren, som vil finne en best mulig løsning for deg.
Vi kan dessverre ikke garantere at kjæledyr får plass på bussen da mange av bussene har teppegulv som dyrehår kan sette seg fast i, og skape utfordringer for allergikere. Enkelte busser kan dermed si nei til å ta med dyr på bussen.
Ta kontakt med oss på tlf. 61 25 22 00 i forkant av reisen, så ser vi på alternativer sammen med deg.
Siden deler av denne reisen kjøres med buss for tog, med begrenset med plass til bagasje, er det dessverre ikke mulig å ta med hverken pulk eller sykkel på strekninger vi kjører buss for tog.
Om du har muligheten til å reise med et annet tog, anbefaler vi at du i stedet ser på en av avgangene som går via Rørosbanen. Her er det heller ikke mulig å forhåndsbestille pulk- eller sykkelplass, men du kan ta med begge deler så lenge det er plass om bord.
Øvrig bagasje går det helt fint å ta med på bussen – også ski, som mange har med seg på denne tiden av året.
Dersom du ankommer mer enn 60 minutter forsinket i forhold til den opprinnelige reiseplanen, kan du be om et prisavslag på 50 % av billetten din.
Når det gjelder andre utgifter, som fly, hotell eller mat, må vi dessverre informere om at disse ikke dekkes av togoperatøren i henhold til SJ Norges transportvilkår (§ 6 bokstav F). Dette gjelder spesielt dersom forsinkelsen eller toginnstillinger skyldes forhold utenfor SJ Norges kontroll. Skadene på Otta bru kom som følge av ekstraordinære værforhold. Har du reiseforsikring, anbefaler vi at du i stedet søker erstatning for eventuelle utlegg gjennom eget forsikringsselskap.
Trenger du dokumentasjon på hvorvidt toget var innstilt eller forsinket, send oss en e-post på [email protected].
Etter broen ved Otta ble skadet måtte vi endre hvilke tog som kjører hvor. Derfor kan vi ikke garantere at togtypen du bestilte opprinnelig vil være tilgjengelig på din avgang. Hvis det skjer, vil du motta en tekstmelding i forkant med informasjon om din nye plass. På deler av strekningen kan det også være fritt setevalg.
Våre partnere på Entur har jobbet med en ny løsning som gjør at fritt setevalg opphører fra mandag 17. februar. Det vil si at du skal få sitte på den plassen du har bestilt.